Red dust storm, Canberra &nd more! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Petra Vestjens - WaarBenJij.nu Red dust storm, Canberra &nd more! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Petra Vestjens - WaarBenJij.nu

Red dust storm, Canberra &nd more!

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

27 September 2009 | Australië, Sydney

Lieve lezers!

De tijd vliegt, ik zit ondertussen alweer 2 weken in Australie! Eigenlijk zou ik nog 'maar' 10 weken hier hebben, maar misschien hebben jullie al opgemerkt dat de teller 'Ik ben terug over... dagen' omhoog is gegaan in plaats van omlaag. Dit komt doordat ik mijn terugvlucht heb gewijzigd van 13 december naar 19 januari! Maar daarover later meer. :)

Afgelopen week was een redelijk normale week totdat het woensdag werd. Ik werd 's ochtends wakker en zag een rode gloed door de lamellen komen. Ik schrok me rot, dacht dat er brand was of iets dergelijks. Toen ik naar buiten keek zag ik dat het geen brand was, maar dat de lucht om de een of andere reden wel helemaal oranje/rood gekleurd was. Toen ben ik opgestaan en naar de woonkamer gegaan waar George en Nancy voor de televisie zaten met een extra uitzending van het nieuws 'Sydney hit by a dust storm!'. Wat bleek, sterke winden vanuit de binnenlandse gebieden van New South Wales (de staat waarin Sydney ligt) en South Australia (andere staat), hadden zich ontwikkeld tot een stofstorm die naar Sydney toe was geblazen. En dat was dus wat er buiten in de lucht hing. Nou ongelooflijk hoe een land in rep en roer kan zijn om een beetje stof. :razz: De hele dag extra nieuwsuitzendingen en overal mensen met mondkapjes. Ok, het was misschien wel meer dan 'een beetje' want toen ik 's avonds thuiskwam veroorzaakte ik een zandbak in mijn kamer (en de douche :razz: ). Maar naar mijn idee viel het allemaal reuze mee. Toen ik 's middags naar school ging was het stof grotendeels al richting Brisbane getrokken. Maar ongemerkt was het stof dus toch overal terecht gekomen en je ziet hier nog steeds auto's rondrijden die sinds woensdag geen wasbeurt hebben ondergaan en dus helemaal onder het stof zitten. :razz: Omdat het 's middags grotendeels al was weggetrokken heb ik geen foto's kunnen maken, maar de meeste hebben de beelden wel op internet of televisie gezien want ik heb ongelooflijk veel reacties gehad. De reacties gingen van 'Is het echt zo erg?' tot 'Leef je nog!?'. :razz: Nee, het was helemaal niet zo erg (als je het mij vraagt) en ja ik leef nog. :D

Na die 'spectaculaire' woensdag een rustige schoolweek gehad. Vrijdag na school ben ik met Lucie en Petra (vriendin van Lucie uit Tsjechie) richting Chinatown gelopen. De mooiste/leukste Chinatown waar ik tot nu toe ben geweest is nog altijd die in San Francisco (maar daar leeft dan ook de grootste Chinese gemeenschap buiten China zelf), maar Chinatown in Sydney doet je echt geloven dat je in China bent beland. Ik geloof dat wij op het moment dat we er waren de enige Europeanen waren. :razz: En het was echt ongelooflijk druk. In Chinatown heb je ook Haymarket en daar hebben we een beetje rondgelopen. Toen kwamen we uit bij Paddy's Market en ook daar zijn we nog even heen gegaan. Ik heb daar super leuke souvenirtjes gezien voor weinig geld. :D Heb nog niets gekocht want daar vind ik het nog een beetje te vroeg voor, maar ik weet nu in ieder geval wel waar ik goedkope souvenirtjes kan vinden. :) Wat hier trouwens ook als souvenirtjes worden gezien zijn 'onderdelen' van een kangoeroe. Zo kun je de ballen van een kangoeroe kopen en verkopen ze klauwen van een kangoeroe als ruggenkrabber. Ook de vacht van een kangoeroe is schijnbaar erg gewild. Echt super zielig. :( Overigens over souvenirtjes gesproken. Ik heb wel al mijn eerste souvenirtje gekregen haha. Nancy en George hebben de Australische vlag in hun tuin staan en nou had ik een keer tegen George gezegd dat ik niet naar huis wilde zonder een Australische vlag. Nou raad eens wat ik net van hem kreeg; een Australische vlag. :D Dus die is al binnen hihi. Nadat we Paddy's Market gezien hadden was het trouwens bijna etenstijd dus toen zijn we alle drie weer naar huis gegaan. Ik ben ook op tijd gaan slapen want de dag erna (gisteren) stond de trip naar Canberra op het programma! Daarvoor moest ik om 6u opstaan...

Dat was erg vroeg. :razz: Maar goed, toch maar opgestaan want ik had al betaald en ik had nog geluk want als ik met de bus naar school had moeten gaan (de trip was met school en vertrok ook van daaruit), had ik nog eerder op moeten staan. Maar George was zo aardig om me een lift te geven. :D Ik kende niemand die ook naar Canberra ging dus het was wel even spannend of er leuke mensen bij zouden zijn. Nou goed, eenmaal in de bus kwam Marine (meisje uit Frankrijk) naast me zitten. Ook zij was 'alleen'. Marine bleek (net als ik :razz: ) een meisje van weinig woorden dus onderweg naar Canberra hebben we elkaar de gebruikelijke vragen gesteld ('Waar kom je vandaan?', 'Hoe lang ben je al in Sydney?' 'Wat heb je allemaal al gezien in Sydney?' enz.) en daarna hebben we naar haar muziek geluisterd terwijl we het stedelijke landschap al snel zagen veranderen in een meer landelijk landschap met heel veel heuvels. :) Het was 4 uur rijden naar Canberra, maar tussendoor hebben we een stop gemaakt in het toeristische Berrima. Maar... vlak voordat we in Berrima aankwamen heb ik mijn eerste wilde kangoeroes gespot woehoe. :D Echt super gaaf! Ik had gedacht dat wilde kangoeroes angstig en schuw zouden zijn, maar toen de chauffeur naar hen toeterde keken ze alleen maar nieuwsgierig op. Echt heel erg leuk om ze nu al in het wild te zien want ik had verwacht dat dat pas zou gebeuren tijdens de trip naar de Blue Mountains of de South Coast. Wat trouwens wel leuk is om te vertellen is hoe het beestje volgens de Australiers aan zijn naam komt. Volgens hen is die naam te danken aan een ontmoeting tussen kapitein James Cook en een Aboriginal. Toen Cook aan de Aboriginal de naam van het buideldier vroeg, antwoordde de man 'Kan-ga-roo', wat in de taal van de Aboriginal 'Ik begrijp u niet' betekent. :)

Nou goed, dat even tussendoor. We kwamen dus aan in Berrima, een schattig klein dorpje. In Berrima is een van de oudste pubs van Australie te vinden en verder is het eigenlijk vrij uitgestorven. Maar de natuur was er wel heel erg mooi en juist doordat het zo uitgestorven was, had het wel 'iets'. :razz: Foto's volgen binnenkort op mijn hyves want hier kan ik helaas niet zoveel foto's plaatsen. Na een korte stop zijn we doorgereden naar Canberra waar we rond de middag aankwamen. We zijn toen eerst naar de Floriade gegaan wat dus een beetje een tentoonstelling van bloemen, voornamelijk Nederlandse tulpen :razz:, was. Ik had er meer van verwacht en dat er de hele tijd korte maar hevige regenbuien vielen, maakte het er helaas ook niet echt beter op. Maar ik heb me wel vermaakt met Marine want ze ging de hele tijd foto's van de bloemen maken van heel dichtbij en ze wilde allemaal foto's maken van mij met de bloemen en als ik dan voorstelde om een foto van haar te maken wilde ze dat absoluut niet. Beetje maf. :razz: Bij de Floriade was ook een museum over de historie van Canberra. Dat is misschien ook wel leuk om even kort over te vertellen. Waar in andere landen een hoofdstad eigenlijk vanzelf ontstaat, was dit in Australie niet het geval. Rond 1900 werd er daarom gezocht naar een hoofdstad. De strijd ging eigenlijk tussen Melbourne en Sydney, maar Melbourne wilde niet dat Sydney de hoofdstad werd en andersom wilde Sydney niet dat Melbourne de hoofdstad werd. :razz: Daarom werd er gezocht naar een hoofdstad en na jarenlange discussies werd in 1908 Canberra gekozen als hoofdstad. Sydney heeft daarmee toch nog een beetje gewonnen want Canberra ligt een stuk dichterbij Sydney dan bij Melbourne. Ook de naam Canberra heeft een betekenis in het Aboriginal, het betekent in hun taal namelijk 'Meeting Place' of ontmoetingsplaats.

Verder hebben we die dag langs de ambassades gereden. Die liggen allemaal in een wijk bij elkaar en de ambassades zijn echt super mooi en groot. Amerika heeft natuurlijk de grootste, maar de mooiste waren toch wel die van China en Thailand. Echt in traditionele stijl. Ook zijn we langs het oude parlementsgebouw gereden en we hebben het nieuwe parlementsgebouw bezocht (ook van binnen dus). Hier heeft de chauffeur, tevens gids, verteld over de Australische politiek. Dat vond ik nog best interessant terwijl politiek me normaal niet interesseert haha. We hebben de dag afgesloten bij het oorlogsmonument van Canberra. Ook hier was een museum bij dat we konden bezichtigen. Het was eigenlijk de bedoeling om nog een berg op te gaan omdat je daar een mooi uitzicht hebt over Canberra, maar door het slechte weer kon dit helaas niet doorgaan. Dus toen zijn we maar terug gereden naar Sydney en rond half 11 was ik thuis en toen ben ik direct gaan slapen want ik was kápot!

Dat was het wel weer wat betreft afgelopen week. Voor volgende week heb ik, met uitzondering van naar school gaan, nog niet echt plannen. Maar voor het weekend natuurlijk wel weer al staat er op vrijdagavond na nog niets vast. Volgend weekend is een lang weekend omdat het maandag hier Labour Day is. Dus dat is wel chill. :D Vrijdagavond ga ik met een aantal uiteten en Oktoberfest vieren. :razz: Mijn eerste Oktoberfest en dat in Sydney haha. En zaterdag misschien naar de Blue Mountains en maandag misschien naar een dierentuin in Sydney die zich 'gespecialiseerd' heeft in Australische dieren. Beide ga ik waarschijnlijk met Lucie doen, maar zoals ik al zei het staat nog niet vast. Ook ga ik komende week of weekend wat met Rania doen want zij heeft het eindelijk wat minder druk met haar studie en we hadden afgesproken dan wat te gaan doen. Waarschijnlijk gaan we even naar de universiteit (daar hoop ik ook een universiteits-trui te kopen want die zijn heel gaaf en het koelt hier nogal af 's avonds en ik heb maar één warm vest bij me :razz: ). En we gaan waarschijnlijk ook de stad in om wat leuks te doen. Ik zie het wel. :D 'No worries mate' is mijn nieuwe levensmotto. ;)

Owja en ik zou ook nog ff toelichten over m'n uitgestelde terugkeer datum. :razz: Naja ik wilde toch wel heel graag nog reizen na de cursus. En afgelopen dinsdag was ik het een beetje aan het uitzoeken en toen heeft George me geholpen met het bellen naar Qantas en ja toen bleek dat alles al vol zat t/m half januari en op de vlucht die ik graag wilde hebben was nog maar één stoel vrij. Dus toen heb ik maar snel de beslissing genomen en nu kom ik dus 19 januari terug en dan kom ik 20 januari weer in Nederland aan. :) Zoals beloofd voor mijn verjaardag. :D Dat betekent dat ik ruim 5 weken heb om te reizen. Ik weet nog niet precies hoe en wat, wel wat ik het liefste wil zien. Dat is de oostkust van Sydney naar Cairns (en dan onderweg een aantal plaatsen bezoeken natuurlijk zoals Brisbane en Fraser Island) en ik wil naar Ayers Rock. Bovendien zou het natuurlijk erg gaaf zijn om oud en nieuw in Sydney te vieren. Want ik weet dat een aantal mensen van school dat ook van plan zijn en als ik iets niet wil dan is het 'alleen' oud en nieuw vieren. En nou gaat George voor me uitzoeken hoe ik dit allemaal in 5 weken kan zien. :D Dus over mijn reis in Australie later meer. :)

Nou dat was het weer voor deze week!

See ya!

PS. Nancy komt net naar me toe en ze herinnert me aan iets dat ik ook nog wilde vertellen. Over 3 weken komt Andre Rieu hier haha. En Nancy is helemaal gek van hem, ze zat eergisteren naar hem te kijken op televisie en ze heeft een dvd van zijn concert. :razz: En ze wil naar zijn concert als hij hier is en ze vroeg of ik mee ging maar ik heb vriendelijk bedankt. ;)

• 28 September 2009 - 11:10

Mam:

ha die petra

Weer zo'n enthousiast verhaal van jouw,je kunt wel zien dat je het erg naar je zin hebt met zowel je medeleerlingen en ook met George en Nancy.Volgens mij kun jij bij hun niet meer stuk en andersom zal ook het geval zijn. Wie geeft er anders een nationaal symbool als de Australische vlag zomaar weg. Ik ben zoooo trots op jou.
    Liefs,

mam

• 28 September 2009 - 11:13

Mariska:

Hej Limbo,

Ben jaloers op je! Ik zit hier maar in het saaie NL met bergen huiswerk en ik heb nog geen zin om ermee te beginnen. Ik moet nog steeds zin vinden, maar weet niet of me dat vandaag nog gaat lukken. 1 lichtpuntje in mn dag is dat ik vanaaf ga duiken. Hier verder alles goed, Limburg leeft nog steeds en in Breda is t raar maar waar stil ha ha.

Dikke xuz Mariska

Poes, poes, poes, poes ZIN waar ben je???

• 29 September 2009 - 15:12

Timo:

Zozo, weer een heel verhaal hoor, haha!;) Ben blij dat je het naar je zin hebt. Geniet ervan!

• 29 September 2009 - 17:15

Lesley:

Wat een verhalen hier zeg! Maar wat leuk allemaal! Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt! En ik snap dat je voor Andre bedankt heb ;)

• 01 Oktober 2009 - 06:52

Deborah:

Klinkt allemaal weer super, kan niet wachten op je volgende verhalen/avonturen :D :P

• 02 Oktober 2009 - 01:11

Pien:

heyhey,
    bedankt!!
    hoe ist daar heb je nog plannen voor het weekend of niet? k heb vanochtend toch maar n bank account aangemaakt:P en kleren gekocht voor men werk. jij nog wat uitgespookt daar?? rare beesten gezien of leuke dingen gedaan!! k kan niet wachten op men rondleiding door sydney ben benieuwd. heeel veeel plezier dit weekend doe geen gekke dingen!:P:P haha geniet ervan en k hoor het nog wel. we doen binnenkort een keer skypen.
    doeg xx

• 03 Oktober 2009 - 12:34

Simone:

Ik wordt echt zo blij van je verhalen :P Wanneer heb je een nieuwe blog?:D

xxx