Força - Reisverslag uit Sydney, Australië van Petra Vestjens - WaarBenJij.nu Força - Reisverslag uit Sydney, Australië van Petra Vestjens - WaarBenJij.nu

Força

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

20 September 2009 | Australië, Sydney

It is the passion flowing right on through your veins
And it's the feeling like you're oh so glad you came
And it's the moment you remember you're alive
It is the air you breathe, the element, the fire
It is a flower that you took the time to smell
It is the power that you know you got as well
It is the fear inside that you can overcome
This is the orchestra, the rhythm and the drum

Com uma força, com uma força
Com uma força que ninguem pode parar
Com uma força, com uma força
Com uma fome que ninguem pode matar



G'day mates!

Er is alweer een week voorbij sinds m'n laatste blog dus het wordt hoog tijd voor een update! Ik heb weer een hele hoop te vertellen, dus het kan best wel weer een lang verhaal worden. ;)

Afgelopen week ben ik begonnen met mijn Engelse lessen op de Kaplan Aspect school in Sydney. De school ligt midden in het centrum van Sydney. Op maandag hadden we een orientation day, maar de Cambridge studenten hadden die dag ook direct hun eerste les. (Ik dus ook :razz: ). Maar voordat de les begon hadden we een test die zou bepalen welk niveau van de Cambridge cursus je mocht doen. Je hebt 3 niveaus; FCE, CAE en CPE. De eerste is het makkelijkst, de tweede is wat moeilijker en de laatste wordt over het algemeen alleen door mensen gedaan die Engels als eerste taal hebben want het gaat bij dit niveau echt om professioneel Engels. Ik wilde het liefst de tweede doen (de CAE dus) en op basis van de test ben ik ook in een CAE klas ingedeeld. :D Na de test werden we dus direct in klassen ingedeeld en hadden we onze eerste les. Ik zit in een klas met 14 mensen, maar als ik het goed begrepen heb komt daar morgen nog iemand bij. De mensen uit mijn klas komen uit de volgende landen: Nederland (ikzelf en Joost), Duitsland (Andreas), Oostenrijk (Philip), Zwitserland (Paul-Elvis), Hongarije (Silvia), Slowakije (Olga), Tsjechie (Lucie, Daniella, Andrea, Jana en Petr), Brazilie (Vanessa) en Zuid-Korea (Su Kyo). Wat wel grappig is, is dat ik op Joost na de jongste ben. Degene die na mij komt qua leeftijd is ook direct 24 jaar en de oudste is Olga, zij is 34 jaar. Toch merk je gelukkig niet veel van de leeftijdsverschillen. Iedereen gaat goed met elkaar om. En wat natuurlijk ook grappig is, is de naam van de jongen uit Zwitserland (Paul-Elvis :razz: ) en het feit dat Jana en Petr getrouwd zijn!

Nou goed, dat over mijn eerste dag en klas. Ondertussen heb ik 5 dagen les gehad en ik moet zeggen dat het best wel weer tegenvalt om veel naar school te gaan en huiswerk te moeten maken. :razz: Maar het is ook wel leuk hoor want je bent constant in het Engels bezig en je leert het zo heel goed. Je wordt ook gestimuleerd om Engelse boeken te lezen (ik heb van George de Da Vinci Code in het Engels geleend :D) en om veel televisie te kijken met ondertiteling om te zien of je het goed verstaat. (Ik kijk nu mijn dvd box van Lost met Engelse ondertiteling. :razz: ) Mijn rooster is als volgt. Ik heb elke dag 'Main Class' van 12.30-15.45 en op dinsdag en donderdag heb ik ook nog 'Elective Class' van 08.30-11.45. Dit is overigens gewoon met dezelfde klas hoor. En deze klas blijft hetzelfde tot het einde van mijn cursus. We hebben twee leraressen, één voor de Main Class en één voor de Elective Class en ze zijn allebei heel relaxt en leuk. In de Main Class wordt voornamelijk grammatica behandeld en in de Elective Class ben je echt bezig met het oefenen van de verschillende onderdelen van het examen (dat we op 9 december moeten afleggen).

Buiten school om probeer ik zoveel mogelijk nieuwe mensen te leren kennen, maar ik vind het nog steeds best moeilijk om contact te leggen. Toch heb ik ondertussen wel al een aantal mensen waar ik na school mee afspreek enzo. :) Dit weekend is daar een goed voorbeeld van. Vrijdag na school wilde ik naar de bus lopen om naar huis te gaan toen ik iemand mijn naam hoorde roepen. Het was Eva, een Duits meisje dat ik maandag op de orientation day heb leren kennen. Ze vroeg of ik plannen had en of ik het anders leuk vond om met haar en nog een aantal anderen de stad in te gaan. Zo gezegd zo gedaan. :) Die anderen bleken Joost (uit mijn klas :razz: ), Eveline (ook uit Nederland) en Sabrina (Duitsland) te zijn. We zijn met z'n vijven naar Circular Quay gelopen. Dit is een belangrijk orientatiepunt in Sydney want het ligt bij de Harbor Bridge en het Opera House. We hebben wat foto's gemaakt (die moet ik nog krijgen) en hebben wat gedronken en gepraat bij het Opera House. Ik spreek Eva trouwens net op msn en ze vertelt dat ze voor 2 oktober een tafel hebben gereserveerd om te gaan uiteten en dat ze mij er ook graag bij hebben. Hoe lief. :D

Gisteren ben ik de hele dag met Lucie uit mijn klas op pad geweest. We hadden afgesproken bij het Opera House en daar hebben we een tour gedaan. Nou dat was echt geweldig! Van buiten is het al mooi, maar van binnen is het nog veel mooier! We hebben drie theaters bekeken (in totaal zijn er geloof ik zeven). Het Opera Theatre is veruit het mooiste en intiemste, maar dan nog heeft het 1500 zitplaatsen. :razz: Helaas mochten we binnen geen foto's maken. Maar het was echt heel erg mooi en ook het uitzicht van binnen op de haven en alles is supermooi. Na de tour zijn we naar de Royal Botanic Gardens gegaan, deze liggen ook vlakbij het Opera House. Ook dit was echt heel mooi! Het is vergelijkbaar met Central Park in New York maar dan veel mooier (naar mijn mening ;)). Je hebt ontzettend veel verschillende soorten bomen uit de hele wereld en er leven ook heel veel dieren zoals papegaaien en een soort vleermuizen die overdag leven. De vogels in Australie maken trouwens ontzettend veel lawaai! Echt niet normaal. :razz: Nou toen hebben we dus een grote wandeling door het park gemaakt en mooie foto's gemaakt. Het weer was ook echt heerlijk! Ik denk ongeveer 25 graden. De zon is hier heel sterk. Dat merk je aan verschillende dingen zoals dat ik al duidelijk een kleurtje begin te krijgen en dat mijn was binnen anderhalf uur droog was! Maar het weer is hier net zoals in Nederland heel wisselvallig, dat blijkt wel uit het feit dat ik net heb moeten rennen om mijn was niet weer nat te laten worden door de regen. :razz: Het eerste weekend had ik superlekker weer. Dinsdag heeft het geregend en nu de laatste dagen is het weer lekker, met af en toe een buitje dus. :razz:

Maar goed ik dwaal af. Toen we uit het park liepen zijn we een Starbucks gaan halen en daarna zijn we naar Bondi Junction gedaan. Ook dit is een belangrijk orientatiepunt in Sydney want hier zijn heel veel winkels. Maar de kleren hier in Australie zijn echt stom! Het zijn allemaal onbekende merken en op zich is dat niet erg, maar ik heb op één winkel na nog niets gezien wat ik leuk vind! Naja dat is alleen maar goed, hou ik geld over om te reizen. ;) Overigens heb ik in Bondi Junction een cadeautje voor Koens verjaardag gekocht dus broertje, het komt eraan een dezer dagen. ;) Nou goed, na Bondi Junction zijn we nog naar Bondi Beach gegaan. Surfers kijken hihi. Nou die waren er genoeg, maar het strand is zooo klein! En dat is dan het grootste strand van Sydney haha. Nee het viel me echt een beetje tegen, Zandvoort is groter! Het was nog te fris om het water in te gaan en het liep ook al tegen etenstijd dus toen zijn Lucie en ik bij een pizzeria wat gaan eten en hebben we heel veel gepraat over de verschillen tussen Tsjechie en Nederland. Dat zijn er echt teveel om op te noemen. Zo hebben ze in Tsjechie de belangrijkste maaltijd 's middags en ze hebben 2 verjaardagen! Een verjaardag als bij ons, op de dag dat ze geboren zijn en een verjaardag op hun naam-dag. Iedere naam staat voor een bepaalde dag in het jaar en dat vieren ze dus ook. Mijn naam is schijnbaar ook een naam in Tsjechie en mijn naam-dag is 17 augustus dus volgend jaar ga ik dan ook cadeautjes eisen haha. :razz: Rond half 7 zijn we trouwens allebei naar huis vertrokken en ik was om ongeveer 8u thuis. Kun je nagaan hoe groot de stad is. :razz:

Vandaag doe ik een beetje rustig aan. Heb m'n was gedaan en ben bezig met m'n huiswerk. En morgen weer naar school! Waarschijnlijk ga ik na school wat met Eva doen en volgende week zaterdag ga ik naar Canberra met school. Canberra is de hoofdstad van Australie en het schijnt super saai te zijn, maar ik wil het met eigen ogen zien en er is die dag/week Flower Festival en dan schijnt het wel leuk te zijn. :razz:

Ik heb het hier echt heel erg naar mijn zin en ja ik heb ook momenten dat het even minder gaat, maar over het algemeen ben ik super happy en ik vind het zo leuk om andere culturen en mensen te leren kennen! En het is gewoon superleuk dat ik nu steeds beter de weg ken in Sydney en als ik 's morgens in de bus naar school zit en ik zie de hoogbouw van Sydney verschijnen dan voel ik me echt het gelukkigste meisje op aarde. ;) En ik heb eigenlijk nog zoveel te vertellen haha, maar dit bericht is alweer veel te lang dus ik ga stoppen.

Ik ga afsluiten met een huishoudelijke mededeling, namelijk mijn adresgegevens!

Australisch nummer: 0061415683190 (of +61415683190)
Skype: petra.vestjens

Adres:
Petra Vestjens
28 Prince Edward Circle
Sydney NSW 2035, Australia

Well see ya!

  • 20 September 2009 - 07:23

    Laura:

    Peet, weer een super verslag! Fijn dat het nog steeds zo goed gaat en dat je al zoveel van de stad hebt gezien. Echt leuk om al die verschillen te lezen, en door al die details lijkt het toch een beetje of ik het zelf ook meemaak ;)
    heel veel plezier nog en good luck met je cursus! liefs, kus!

  • 20 September 2009 - 16:28

    Pap:

    Petra, ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt in Australië. Zoals je weet was ik al trots op jou en dit neemt alleen maar toe. Eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers dat jij, zo jong, al zoveel van andere culturen kunt 'snuiven'. Maar het is je gegund. Veel plezier en kusje,
    pap

  • 20 September 2009 - 16:29

    Pap:

    korte aanvulling: het doet mij vooral goed dat je het (cursus)niveau kunt doet dat je het liefste wilde.

    Pap

  • 21 September 2009 - 07:27

    Cella:

    héee peetje!
    super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
    Geniet er maar van, want je heb het verdient!
    xx

  • 21 September 2009 - 12:52

    Timo:

    Onwijs leuk dat je het zo naar je zin hebt! Je klas klinkt ook erg internationaal zeg;) dat Tsjechen 2 verjaardagen vieren wist ik helemaal niet!! Zal Michal (mijn Tsjechische huisgenoot) daar even naar vragen:p misschien dat het snel feest is dan!
    Geniet van de stad, de mensen en vooral van het Australische leventje daar! Ik zal je op de voet volgen! Ook erg leuk om nu al verhalen over Sydney te lezen als ik daar straks misschien stage mag lopen!:D
    Have fun Petra!

    -x- Timo

  • 23 September 2009 - 00:46

    Pien:

    heyhey,

    hoe is het nu met je??:P
    je hebt vast super goed geslapen afgelopen nacht en misschien doe je dat nogsteeds:P;) haha heb gehoord dat het zandmannetje flink tekeer gaat daar:P:D:P;). wat ik minder vind is dat jullie da zand en zooi hierheen blazen:P;)maarja komt goed!! hier gaat het prima zijn een aantal bosbranden in de buurt maar da is ook wel weer eens leuk voor de veranding:P;) hahaha succes op school vandaag.
    spreek je snel doeg (K)

  • 23 September 2009 - 06:33

    Deborah:

    Wauw dat klinkt echt gaaf allemaal, je hebt echt een goede keuze gemaakt :)

  • 23 September 2009 - 07:50

    Stephanie:

    Hey Petra,

    Wat supergaaf wat je allemaal verteld! Leuk dat je ook veel dingen gaat doen met klasgenoten enzo, echt super!
    Ik heb wel moeten lachen om de australische vogels hoor haha!:P
    Veel plezier nog!

    Kus Stephanie

  • 23 September 2009 - 09:24

    Mallory:

    Zo te lezen heb je het super naar je zin! :D
    Xxmalle

  • 23 September 2009 - 13:08

    Lindy:

    Petra, fijn dat je het zo naar je zin hebt. Leuk om die verschillen tussen de landen te lezen. Nog heel veel plezier daar!

    Kus

  • 24 September 2009 - 06:19

    Bianca:

    Hoi Petra,
    Ik zie in je verhalen dat je het er reuze naar je zin heb!!!!Maak er maar een hele mooie tijd van daar in Sidney.Geniet er lekker van.Liefs van Bianca.

  • 24 September 2009 - 08:58

    Rense:

    heey petra! leuke verhalen! ook echt leuk dat je daarna nog door gaat reizen! ga je zeker leuk vinden!:)
    heb je trouwens ook die stofwolken mee gemaakt?

    xxx

  • 25 September 2009 - 11:47

    Simone:

    Ik ben wat laat met het lezen. Was er eerder nog niet aan te gekomen. Ik begin langzamerhand jaloers te worden! :O

    Wat super gaaf peet! Echt, heb ook bewondering voor je dat je dit zo maar mooi in je uppie doet!

    Veel succes op school en maak nog maar heeeeel veel foto's!:D

    Kuskus

  • 25 September 2009 - 13:55

    Sheren:

    Hey petra,

    Leuk om je verhalen te lezen zeg! Je vermaakt jew daar wel zo te lezen, mooi :D!

    En gaaf dat je nog lekker lang de tijd hebt om te reizen, overstapje naar Nieuw Zeeland dan?;)

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Vier maanden Australie

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2010

Sweet Goodbyes

18 Januari 2010

Road Trip Part II

01 Januari 2010

Goodbye 2009, Hello 2010!

28 December 2009

Road Trip Part I

07 December 2009

Wie zoet is krijgt lekkers...
Petra

Actief sinds 21 Juni 2009
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 29715

Voorgaande reizen:

10 September 2009 - 20 Januari 2010

Vier maanden Australie

Landen bezocht: